6 Tips til lejeaftaler

Er du ved at gøre klar til at forhandle en lejekontrakt? Mange virksomhedsejere bliver overraskede over, hvor lang tid det tager at blive enige om en aftale og at lave en lejeaftale.
Processen kan blive lettere og mere enkel hvis man følger nogle få gode råd.

 

  1. Begynd tidligt

 

Hvis du venter til sidste øjeblik med at begynde at forhandle din lejekontrakt sætter du dig selv i en dårlig position. Hvis tingene ikke fungerer med din nuværende eller potentielle fremtidige udlejer, skal du have tid nok til at undersøge andre muligheder og ikke nødvendigvis forhaste dig til at finde en ny løsning.

I de fleste tilfælde bør du starte med at tænke på et nyt lejemål senest 6 måneder før din nuværende kontrakt løber ud eller før du planlægger at skulle flytte til nye lokaler.

 

  1. Få alle med i overvejelserne

 

Når du begynder overvejelserne om at leje, kan det være en god idé at samle dine folk for at snakke om processen.

Tag en snak med økonomiafdelingen, dine sælgere, din driftsgruppe og andre for at få en idé om, hvad dine behov reelt er. Du kan sikre dig, at du har et reelt billede af, hvad du har brug for og hvor meget du har råd til at betale pr. måned, før du begynder at forhandle.

 

  1. Papirløs

 

Fysiske dokumenter kan være ineffektive og meget tidskrævende. Her kan man bruge digitale værktøjer som f.eks. Dropbox eller Google Docs til at dele dokumenter og evt. kontrakter, markedsundersøgelser eller andre vigtige dokumenter internt og eksternt.

 

  1. Allier dig med en specialist på området

 

En erhvervsmægler kan være en stor hjælp for dig og din virksomhed når I skal lave en lejeaftale. Mægleren har kendskab til markedet og ved, hvad der er rimeligt og acceptabelt i en lejekontrakt.

Han eller hun kan give dig en objektiv mening og kan fungere som din advokat under forhandlingerne. Udlejeren vil på den måde betale et gebyr for mæglerens udført arbejde og tjenester, så det vil ikke tilføre dig nogen ekstra omkostninger i processen.

 

  1. Hold tingene adskilt

 

At have aftaler, vilkår og forretningspunkter i et dokument og juridiske betingelser i et andet dokument gør det en del lettere for dig at læse og forstå kontrakten.

Den juridiske afdeling eller en advokat kan tage sig af deres del og internt i virksomheden kan I tage jer af en anden del. Dette kan være med til at strømline processen og gør det muligt at finde en hurtigere løsning.

 

  1. Vær forberedt på at forhandle

I en perfekt verden ville fornuftige og fair vilkår kunne aftales med en udlejer, men i de fleste tilfælde vil der være behov for en eller anden form for forhandlinger for at finde en løsning på udfordringer med dele af lejemålet.

Før du begynder at forhandle, kan det være en god idé at forberede dig på, hvor du kan være fleksibel og hvor du ikke har råd til at gå på kompromis.

På den måde vil du være i stand til at sige hvad der er acceptabelt og ikke acceptabelt ved forhandlingerne.

Hvis du er indstillet på at give dig på nogle punkter, kan du i højere ave mulighed for at vinde nogle af de punkter i kontrakten, du ikke kan gå på kompromis med.